,

3 tips om je persoonlijke ontwikkeling als ondernemer te vergroten

Iedere ondernemer wil vooruitgang boeken. Heb je bijvoorbeeld al nagedacht hoe je 2017 een nog beter jaar kunt maken dan 2016? We zijn inmiddels alweer aan het eind van januari en je business draait waarschijnlijk weer op volle toeren. Toch is dit een goed moment om je doelen nog eens na te lopen. Of misschien heb je er zelfs nog niet eens over nagedacht. Lees in ieder geval snel de volgende tips met manieren om je persoonlijke ontwikkeling een boost te geven!

Tip 1: Reflecteer op je werkzaamheden

Wanneer was de laatste keer dat je de tijd hebt genomen om te reflecteren op je gedane werk? En heb je dat ook aan het einde van 2016 gedaan? Eens in de zoveel tijd is het verstandig om een reflectiemoment in te plannen. Zo kun je namelijk nagaan of de werkzaamheden die je uitvoert, zo efficiënt mogelijk gebeuren en het beste resultaat bereiken. Hoe verloopt bijvoorbeeld het contact met je klanten? En welke factoren hebben ervoor gezorgd dat je van een offerte een order hebt mogen maken? Blik dus nog eens terug op de manier waarop je te werk gaat en wat het oplevert. Bewustwording is een goede eerste stap om als ondernemer persoonlijk te ontwikkelen.

Tip 2: Bepaal actiepunten

Als je hebt nagedacht over je gedane werkzaamheden, is de tweede stap het bekijken van de punten waar je op kunt verbeteren. Uiteindelijk wil je als ondernemer een beter resultaat halen, toch? Hetzij in omzet of in klanttevredenheid. Heb je bijvoorbeeld ontdekt dat je een manier moet vinden om iedere klant warm te houden en ze niet te ‘vergeten’? Of moet je meer aandacht besteden aan het opvolgen van offertes, omdat je dan sneller een order realiseert? Bepaal voor jezelf actiepunten om het uitvoeren van je werkzaamheden te verbeteren. Zo weet je waar jij als ondernemer de komende tijd op moet focussen om meer succes te boeken.

Tip 3: Organiseer jouw ideeën

Vervolgens is het zaak om alle ideeën en plannen die je bedenkt om je actiepunten concreet te maken, te verzamelen. Schrijf al deze ideeën dus op. Stel vervolgens prioriteiten in je doelstellingen. Komen er bijvoorbeeld seizoensgebonden merken of producten aan die problemen van de klant oplossen? Of moet je machines aanschaffen om de productie te verhogen? Houd hier van te voren rekening mee zodat je tijdig je klant op de hoogte kan stellen. Zo vergeet je jouw droomplannen niet halverwege het jaar. En kom je ook niet last minute voor verrassingen te staan. Erg belangrijk!

 

Veel succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *